Rondreis IJsland: onze route van 11 dagen met camper

In dit artikel deel ik de route van de rondreis die wij maakten in het prachtige IJsland. In 11 dagen reden wij meer dan 2000 kilometer met onze huurcamper, van hoofdstad Reykjavik naar de Golden Circle, de Westmaneilanden, het prachtig mooie zuiden, de oostfjorden en het ongerepte noorden.

Route rondreis IJsland 11 dagen

In 11 dagen rijden wij het complete rondje over de ringweg (1). Langs watervallen, vulkanen, kloven, kraters en gletsjermeren. Zoekend naar papegaaiduikers en walvissen. Ontspannend in enkele van de vele hotsprings die IJsland rijk is. Reis je mee?

Dag 1: van Keflavik naar Reykjavik (55 km)

We komen in de middag aan op het vliegveld in Keflavik waar we opgehaald worden door iemand van Go Campers, het bedrijf waar we een camper gehuurd hebben. Voordat we daar weg zijn is de middag om. We slaan boodschappen in voor de komende dag en eten een broodje in de camper. Dan rijden we naar de Sky Lagoon om een paar uurtjes te relaxen. We hebben het ‘7-steps ritual’ geboekt en komen helemaal ontspannen weer buiten. Een goed begin van onze vakantie in IJsland.

Overnachten: Reykjavik Campsite

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 1.

Sky Lagoon Reykjavik

Dag 2: van Reykjavik naar Thingvellir NP (53 km)

Op naar Reykjavik voor een stadswandeling. We lopen door de grote winkelstraat Laugavegur, bezoeken Hallgrimskirkja, sturen een brief naar de kerstman, eten er de lekkerste kreeftensoep die ik ooit gegeten heb, spotten street art, zoeken naar souvenirs en eten een beroemde hotdog.

Als we het gezien hebben in Reykjavik rijden we naar Thingvellir Nationaal Park. We koken een maaltje op de camping dat we in de camper opeten. Na het eten lopen we de Öxararfoss Trail, een wandeling van een uurtje die begint bij het Visitor Centre van het park. We lopen door de Almannagjá kloof naar de Öxararfoss waterval. Terug gaan we langs het grootste meer van IJsland, de Silfra kloof en het schattige Thingvallakirkja.

Overnachten: Nyrðri Leirar

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 2.

Reisverslag raodtrip IJsland

Dag 3: van Thingvellir NP naar Fludir (144 km)

Hoewel we gisteren ook al een stukje van de Golden Circle gereden hebben is het vandaag tijd voor de rest van de bezienswaardigheden op de Golden Circle. We stoppen bij de kleurrijke Kerid krater en bij Laugarvatn Fontana zien we hoe roggebrood gebakken wordt in de warme grond. Een pan met beslag gaat de grond in en 24 uur later is het brood klaar. En dat brood is me toch lekker!

Een van de hoogtepunten op de route is Gullfoss, een prachtige waterval. Uiteraard stoppen we bij de geisers Geysir en Strokkur. Ondanks dat Geysir de naam heeft is Strokkur degene die elke 5-10 minuten gloeiend hete stoom tientallen meters hoog de lucht in spuit. Ik loop even naar boven voor een mooi uitzicht op het gebied.

Eten doen we vandaag bij Ethiopisch restaurant Minilik, gerund door een IJslandse man en zijn Ethiopische vrouw. Aanrader! Na het eten dompel ik me nog even lekker onder in het warme water van de Hrunalaug hotspring.

Overnachten: Camping Fludir

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 3.

Hrunalaug hot spring

Dag 4: van Fludir naar Heimaey (75 km naar Þorlákshöfn)

Het plan was om in de ochtend van Fludir naar Landeyjahöfn te rijden en daar de ferry te pakken naar de Westmaneilanden. Storm stak hier een stokje voor. Wel konden we vertrekken vanuit Þorlákshöfn. In plaats van 30 minuten varen we nu 3 uur. Zeeziekte krijgen we er gratis bij. Maar dat is allemaal meteen vergeten als we met de camper van de boot afrijden. De Westmaneilanden zijn prachtig!

We beklimmen Mount Eldfell en rijden naar Stórhöfði. Hier leven meer dan een miljoen papegaaiduikers maar wij zien er welgeteld 1. En een boos schaap dat het op ons voorzien heeft.

Overnachten: Glamping & Camping

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 4.

Mount Eldfell Westmaneilanden IJsland

Dag 5: Van Heimay naar Vik (100 km vanaf Landeyjahöfn)

Door de storm vertrekken we niet in de ochtend zoals gepland maar laat in de middag. Deze keer gelukkig wel via de korte route. We vermaken ons prima de hele dag op de Westmaneilanden door op verschillende plekken te wandelen. En nog eens op zoek te gaan naar puffins. Waarschijnlijk zijn ze op zee want we zien er geen een.

Door de storm hebben we ons programma wat aan moeten passen, en dat betekent onder andere niet zwemmen bij Seljavallalaug en geen Solheimajokull gletsjer maar wel de prachtige watervallen Seljalandsfoss, Gljubrafrui en Skogafoss.

Leestip 💚 Mijn favoriete watervallen in IJsland.

Bij het Dyrholaey Viewpoint, waar ook een kolonie papegaaiduikers zou moeten zitten, staan we aan de gesloten deur. Vanwege het broedseizoen is deze plek tussen 19.00 uur en 7.00 uur gesloten, 3x raden hoe laat het is…

Omdraaien dan maar en door naar Reynisfjara Beach, het strand met het zwarte zand en de basalten kolommen. Eerlijk gezegd vind ik het niet heel bijzonder. De hoge golven zijn daarentegen vrij spectaculair. We worden dan ook gewaarschuwd ver van het water af te blijven en niet de grot in te gaan.

Omdat het al best laat is als we op de camping in Vik aankomen besluiten we de wandeling die ik op de planning had staan te laten voor wat ie is.

Overnachten: Vik Camping

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 5.

De Seljalandsfoss in IJsland is een waterval waar je achter door kunt lopen.

Dag 6: Van Vik naar Höfn (280 km)

Ook vandaag zijn we genoodzaakt een aantal stops uit de planning te halen i.v.m. de storm. Later op de dag neemt de storm toe en het is nu al op het randje van verstandigheid om de weg op te gaan, daarom wil ik zo snel mogelijk naar Höfn, het eindpunt van vandaag.

Door de prachtige lavavelden rijden we naar een van de hoogtepunten in IJsland als je het mij vraagt: Fjaðrárgljúfur Canyon. Dit is echt zo mooi!

Heel anders maar ook bijzonder indrukwekkend zijn de gletsjermeren Fjallsárlón en Jökulsárlón. Diamond Beach valt dan weer een beetje tegen, maar dat kan ook komen door de harde wind en hagel die pijn doen aan mijn gezicht.

Met windkracht 10 in de rug rijden we het laatste stukje naar Höfn. Ik ben blij als we er zijn.

Overnachten: Camping Höfn

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 6.

Fjadrargljufur, de mooiste kloof van IJsland.

Dag 7: van Höfn naar Seydisfjordur (215 km)

De storm is ietwat gaan liggen dus we kunnen er weer op uit. Vandaag staat in het teken van kunst. We stoppen onderweg naar Seydisfjordur bij een eenzame rode stoel, een stel stenen vogeleieren en een aantal gekleurde blokken. Onderweg genietend van de prachtige uitzichten en een paar watervallen. De weg (nr 93) is de mooiste die we tot nu toe gereden hebben.

Inmiddels waait de wind weer zo’n 80 kilometer per uur (windkracht 9) waardoor de motorrijder die voor ons rijdt gewoon om waait. We helpen hem overeind en rijden verder. Aangekomen in Seydisfjordur wandelen we door het stadje met een bijzonder uitziend politiebureau en een regenboogpad dat naar een schattig kerkje leidt.

Overnachten: Seydisfjordur Camping Site

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 7.

Kerkje en regenboogpad in Seydisfjordur, IJsland.

Dag 8: Van Seydisfjordur naar Myvatn (285 km)

In anderhalf uur rijden we naar de parkeerplaats (oostkant) nabij de Studlagil Canyon vanwaar we in meer dan een uur naar de daadwerkelijke kloof lopen. Gelukkig is het mooi weer vandaag. De kloof is echt prachtig! Je kunt ook parkeren aan de westkant en dan met een trap naar het uitzichtpunt. Scheelt een uur, enkele reis, maar dan kom je niet in de kloof.

Na weer anderhalf uur rijden komen we aan bij de parkeerplaats van de watervallen Detifoss en Selfoss. We parkeren aan de westkant omdat de watervallen vanaf hier makkelijker toegankelijk schijnen te zijn dan vanaf de oostkant. We wandelen er een rondje van een kilometer of vier.

Al gauw genoeg verandert het landschap en begint het te stinken. We rijden door het geothermisch gebied van Hverir. We maken een korte stop, met de neus dicht want het stinkt verschrikkelijk naar rotte eieren.

In Myvatn eten we erg lekkere fish & chips bij een tentje op de parkeerplaats bij de plaatselijke supermarkt. ‘s Avonds relaxen we in het thermale water van Myvatn Nature Baths.

Overnachten: Camping Vogar

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 8.

Studlagil canyon is een van de mooiste kloven in IJsland.

Dag 9: Van Myvatn naar Hrútafjörður (400 km)

Ook vandaag weer een drukke dag, We rijden al vroeg weg van de camping om een rondje om het meer van Myvatn te rijden. Ook dit is weer een prachtig stukje IJsland. Eerste stop vandaag is de Godafoss waterval, oftewel de waterval van God. Een hele mooie, die zeker in mijn top 5 terecht komt.

Navigatie stuurt ons vervolgens door een toltunnel maar die omzeilen we door de R84 en R83 te nemen. Is 10 minuten langer rijden maar wel met mooier uitzicht en €10 uitgespaard. Na 50 minuten rijden komen we aan bij het Christmas House. Even geen natuurschoon maar een knalrood kersthuis. We kijken er even rond voordat we via Akureyri naar Hauganes rijden.

Met Whale Watching Hauganes gaan we het water op, je raadt het al, op zoek naar walvissen. Onderweg vertelt gids Julia van alles over de walvissen die hier voorkomen en worden we getrakteerd op warme chocomel en zelf gebakken kaneelkoeken. En ja hoor, we zien ook een bultrug walvis.

Na afloop spring ik nog even in de naastgelegen hottubs om in alle rust te genieten van het uitzicht.

Leestip 💚 Mijn favoriete hotsprings in IJsland.

Via Sigljufjördur, bekend van de Netflix-serie Trapped, rijden we naar Hrútafjörður waar we overnachten op een camping met hottubs.

Overnachten: Camping Saeberg HI Hostel

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 9.

Vlakbij Akureyri in het noorden van IJsland staat het Christmas House.

Dag 10: van Hrútafjörður naar Selfoss (240 km)

Ik kan er geen genoeg van krijgen dus ook hier stap ik in een van de hottubs met ook hier weer prachtig uitzicht op het fjord. Omdat de afgelopen dagen nogal vol waren doen we het vandaag rustig aan.

Op weg naar Selfoss maken we weer een stop in Reykjavik. Er is vandaag een markt die we willen bezoeken. Ook eten we fish & chips bij de beroemde foodtruck van Vagninn in de haven.

Eigenlijk zouden we nu naar de Reykjaladur hot spring river rijden maar ik heb de puf niet meer om 2-3 uur te moeten lopen om in warm water te kunnen gaan zitten. Jammer maar helaas. Rechtstreeks naar de camping in Selfoss dus en rustig aan doen.

Overnachten: Campsite Selfoss

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 10.

Een van mijn favoriete dingen om te doen in IJsland: badderen in een hottub of hotspring.

Dag 11: van Selfoss naar Sandgerdi (150 km)

Op de laatste dag van onze rondreis door IJsland verkennen we het Reykjanes Schiereiland. Helaas is het erg mistig en regent het waardoor we niet optimaal kunnen genieten van de schoonheid. We rijden langs de inmiddels gesloten Arnaker Cave, stoppen bij het mooie Strandjakirkja met de elfenhuisjes, rijden voorbij de Eldborg kraters (niks te zien i.v.m. mist), wandelen een stukje bij het Kleifervatn meer maar niet bij de Fagradalsfjall vulkaan. Daar baal ik wel van maar het weer is te slecht.

Lunchen doen we bij Café Bryggjan in Grindavik. Ik neem de veel geprezen kreeftensoep, en proef de lamssoep (niet zo lekker).

We vervolgen ons rondje Reykjanes met stops bij de Brimketill lava rock pool, Gunnuhver hotsprings,  de Bridge between Continents en, omdat we er toch zijn, bij het mooie Hvalsneskirkja.

Na wat zoeken besluiten we deze laatste nacht te verblijven in Sandgerdi, op nog geen 10 minuten rijden van het vliegveld. Morgen in alle vroegte moeten we de camper inleveren en vliegen we weer terug naar Nederland. Het waren 11 fantastische dagen!

Overnachten: Camping Sandgerdi

Lees ook: Reisverslag rondreis IJsland dag 11.

Route rondreis IJsland 11 dagen met camper.

Meer lezen over IJsland?

12 handige apps voor je vakantie in IJsland
De 10 beste excursies en activiteiten in IJsland

Tips voor het huren van een camper in IJsland
Op walvissafari in IJsland: de beste tijd en de beste locatie

Bewaar deze route door IJsland op Pinterest

Dit is de perfecte route voor een rondreis door IJsland in 12 dagen.