Reisverslag IJsland dag 3 van 11 – van Thingvellir naar Fludir

Tijdens onze reis door IJsland maak ik elke dag een reisverslag. Dit is het reisverslag van de derde dag in IJsland van onze roadtrip van 11 dagen. Van Thingvellir naar Fludir (de Golden Circle).

Rondreis IJsland dag 3 van 11

Zaterdag 20 mei

Redelijk goed geslapen vannacht. Wel wat kort want laat erin en vroeg weer wakker. Dat maakt dat we veel tijd hebben om te genieten van het mooie IJsland. Vandaag is het tijd voor de populaire Golden Circle. Zowat elke toerist die naar IJsland komt maakt dit rondje. Wij ook.

Golden Circle

Onze eerste stop is bij de geisers Geysir en Strokkur (en een aantal kleinere maar daar ken ik de namen niet van). Hoe dichter we bij komen hoe sterker de zwavelgeur.

Bij de Strokkur blijven we even staan want die is namelijk elke 5-10 minuten actief. En ja hoor, als we een paar minuten staan te wachten met verkleumde handen van de camera vasthouden, want handschoenen vergeten (dom!), begint er wat te borrelen en wordt er water een meter of 20 de lucht in gespoten. Heel bijzonder om te zien.

We lopen via een pad naar boven naar een uitzichtpunt als het keihard begint te hagelen. En het waait zo hard dat die hagel gewoon pijn doet in je gezicht. Bah.

Patrick draait om en gaat vast terug naar de camper maar ik loop door naar boven. De hagelbui is net zo snel voorbij als ie gekomen is. Zo gaat dat hier met weer, het verandert elke 10 minuten.

Gullfoss

De volgende stop is de Gullfoss waterval. We zien ‘m van een afstandje al liggen. Als we onze camper parkeren en uit willen stappen begint het keihard te regenen. Even wachten dus.

Dan lopen we richting waterval. Wat een natuurgeweld. Niet alleen de waterval maar ook de hagel in onze gezichten.

Roggebrood

Iets typisch IJslands is roggebrood (rye bread). En bij Laugarvatn Fontana gaan wij dat proberen. Dit brood wordt in de geothermische grond gebakken. Men maakt een gat in de grond op de plek van een hotspring en zet er een pan met beslag in. Ongeveer 24 uur later is het brood klaar en wordt het opgegraven.

Het brood is heerlijk warm en erg lekker. We smeren er wat boter op en leggen er wat plakjes zalmforel op, gevangen in het nabijgelegen meer. Mmmmm, zo lekker!

Kerid krater

We rijden weer verder. Dit keer naar een krater, de Kerid krater. Dit is tot nu toe het enige natuurverschijnsel waar we een paar euro entree moeten betalen. We kijken er kort even rond, we hebben geen zin meer om helemaal rond te lopen.

Camping Fludir

Ik ben er moe van en dus rijden naar we de camping van vandaag voor een dutje. Na een uurtje slapen kan ik er weer tegen. Ik check mijn mail en zie dat de boottocht die we morgen zouden gaan maken niet doorgaat vanwege het slechte weer. Balen, maar niks aan te doen. Veiligheid boven alles.

Restaurant Minilik

Vlakbij de camping zit een Ethiopisch restaurant wat gerund wordt door een IJslandse man met zijn Ethiopische vrouw. Hij in de bediening, zij in de keuken. We eten er heerlijk!

En dan piept mijn telefoon. Een smsje. Van de ferrymaatschappy. De overtocht die we geboekt hebben kan niet doorgaan vanwege het slechte weer. Maar we kunnen wel vanuit een andere haven vertrekken. Iets met de windrichting ofzo. Dan zijn we wel langer onderweg, 3 uur ipv 35 minuten, maar we hebben de tijd.

Hrunalaug

Na het eten is het tijd voor ontspanning. Hiervoor gaan we naar de Hrunalaug hotsprings. Dat zijn 3 warmwaterbaden ergens midden in een weiland. Vroeger werden hier de schapen gewassen. Nu komen er toeristen van heinde en verre om te relaxen.

Omkleden doe ik alvast in de camper. Er is wel een klein hutje bij de hotspring maar dit is net zo makkelijk en dus loop ik in mijn badpak en winterjas naar de hotspring en klim ik erin. Genieten!

En weer is het al 1 uur voordat ik eens ga slapen, na een geweldige dag.

Meer reisverslagen uit IJsland lezen?

⬅️ Reisverslag IJsland dag 2 van 11 – van Reykjavik naar Thingvellir NP
➡️ Reisverslag IJsland dag 4 van 11 – van Fludir naar Heimaey

Reisverslag van onze roadtrip met de camper in IJsland (dag 2 van 11 - de Golden Circle).