Reisverslag IJsland dag 2 van 11 – van Reykjavik naar Thingvellir NP

Tijdens onze reis door IJsland maak ik elke dag een reisverslag. Dit is het reisverslag van de tweede dag in IJsland van onze roadtrip van 11 dagen. Van Helmond naar Reykjavik.

Roadtrip IJsland dag 2 van 11

Vrijdag 19 mei

In alle vroegte worden we helemaal gebroken wakker. Fijn hoor, zo’n camper. We blijven nog even lekker liggen klagen en staan dan toch maar op. Ontbijt maken we in de gezamenlijke ruimte. Dat is toch wat handiger allemaal dan in de camper.

Koken op Reykjavik Campsite.

Reykjavik

Na het ontbijt rijden we naar het centrum van Reykjavik. We parkeren (gratis, ons bin zuunig) bij een van de bezienswaardigheden van de stad: Hallgrimskirkja. Een kerk met een bijzonder uiterlijk en een saai innerlijk.

Bezienswaardigheden Reykjavik
We lopen door Laugavegur, dé winkelstraat van Reykjavik en kopen er wat souvenirs. Voor Patrick een shotjesglaasje en voor mijzelf een kerstbal. De verzameling wordt steeds groter en groter.

De leukste winkel die we bezoeken in deze straat is de Christmas Shop. Buiten hangt er een brievenbus waar je een brief  kunt posten voor de Kerstman. Met Kerstmis stuurt hij je dan een cadeautje.

Kerstmis in IJsland
Terwijl we door de stad lopen spotten we links en rechts wat street art. Happy me!

Street art in Reykjavik.
In de haven maken we een sanitaire stop bij Harpa, een modern concert- en congrescentrum, voordat we verdergaan richting het restaurant dat ik op het oog heb voor de lunch. Ik heb veel goede berichten gelezen over de kreeftensoep van Seabaron. En ik kan je vertellen dat ze niks teveel gezegd hebben. Nooit eerder at ik zulke lekkere kreeftensoep. Dat is ook niet gek, want ik at überhaupt nooit eerder kreeftensoep maar deze was echt super lekker! De zalmspies van Patrick was trouwens ook heerlijk.

Tip: Kreeftensoep bij de Seabaron in Reykjavik.
Met gevulde buikjes struinen we weer verder door de straten van Reykjavik. Langs bijzondere huizen en het Tjörnin meer. En we zien zelfs een stukje van de Berlijnse muur langs de weg staan. Bourgondiërs als we zijn nemen we nog een iconische IJslandse hotdog met alles erop en eraan bij het populaire kraampje van Baejarins Bestu Pylsur.

Hotdog Reykjavik

Thingvellir Nationaal Park

De camping waar we de komende nacht door gaan brengen ligt in het Thingvellir Nationaal Park op zo’n 40 minuten rijden van Reykjavik. Camping is een groot woord voor een grasveld waar het zo drassig is dat ons wordt aangeraden om op de parkeerplaats te gaan staan. De faciliteiten zijn hier minimaal. Er zijn wc’s, douches en een plek om af te wassen (buiten). Ik kook er ons avondmaal en raak aan de praat met een Duitser die zijn avondmaal staat te bereiden. Altijd leuk om te kletsen met een andere reiziger.

Öxararfoss trail

Na het eten willen we een wandeling maken naar de eerste waterval van deze reis: de Öxararfoss. We twijfelen vanwege het weer. Het is grauw en grijs en regelmatig valt er een flinke bui. We gaan toch. Waterdichte jas aan, regenbroek mee en hupsakee. Het is al half 9 als we aan de wandeling beginnen en op de parkeerplaats is het erg rustig. Onderweg komen we ook maar een paar andere wandelaars tegen.

Het weer valt reuze mee. We hebben 2 kleine miezerbuitjes gehad en voor het eerst hier op IJsland een beetje blauwe lucht gezien. We zijn blij dat we gegaan zijn. De Öxararfoss is waarschijnlijk niet de mooiste waterval van IJsland maar we kunnen niet stoppen met het maken van foto’s.

Oxararfoss trail Golden Circle IJsland
Later lees ik dat hier opnames gemaakt zijn voor de populaire serie Game of Thrones. Een serie die ik overigens niet gezien heb. Na ruim 1,5 uur zijn we weer terug op de parkeerplaats waar onze camper moederziel alleen staat. We nemen ‘m gauw weer mee terug naar de camping waar we ons klaarmaken voor de nacht.

Camper huren IJsland

Meer reisverslagen uit IJsland lezen?

⬅️ Reisverslag IJsland dag 1 van 11 – van Helmond naar Reykjavik
➡️ Reisverslag IJsland dag 3 van 11 – de Golden Circle

Reisverslag van onze roadtrip met de camper in IJsland (dag 2 van 11 - van Reykjavik naar Thingvellir Nationaal Park).