Reisverslag IJsland dag 7 van 11 – van Höfn naar Seydisfjordur

Tijdens onze reis door IJsland maak ik elke dag een reisverslag. Dit is het reisverslag van de zevende dag in IJsland van onze roadtrip van 11 dagen. Van Höfn naar Seydisfjordur.

Roadtrip IJsland dag 7 van 11

Woensdag 24 mei

Als ik rond 7.00 uur wakker wordt voelt het nog steeds alsof ik in een vliegtuig met turbulentie zit. Het stormt nog steeds behoorlijk. Zo gaan we niet rijden dus ik kruip nog even lekker terug in bed. Na het ontbijt gooien we de tank vol en trekken we er weer op uit. We hebben vandaag ruim 300 kilometer voor de boeg. op naar de Oostfjorden.

Rode stoel

Ergens in de middle of nowhere staat er ineens een rode stoel in het landschap. Fotostop! Het duurt even voordat we het perfecte plaatje kunnen schieten omdat een stel Duitsers maar niet uit het beeld wil verdwijnen. Of ze het expres doen weet ik niet maar ik blijf net zo lang op die stoel zitten totdat ze vertrekken.

Onderweg

We krijgen maar geen genoeg van de uitzichten onderweg. Ik kan wel honderdduizend foto’s maken. Van de bergen en de kust, maar ook van de schapen, paarden en rendieren die we voorbij rijden. We stoppen meerdere keren om foto’s te maken en om te genieten van het moment.

Djupivógur

Het plan was om even te gaan ontspannen in het warme water van de Djupivógur Geothermische baden. Maar als we er aankomen blijken ze gesloten. Jammer. Op naar de volgende stop, het stadje zelf.

In het kader van kunst op de route lopen we naar de Eggs of Merry Bay. Een aantal eieren op een sokkel die allemaal staan voor een vogel die in dit gebied broedt. Best geinig. In de haven van het dorpje stuiten we nog op een muurschildering.

Onderweg

Dan zien we een waterval vlak langs de weg. We parkeren de camper en lopen er naartoe via een boel stenen en door een riviertje. De waterval is best aardig, maar niet meer dan dat.

Ineens ziet Patrick iets raars: schapen die half geschoren zijn. Ziet er heel vreemd uit. Ik heb nog even gegoogeld maar niet kunnen vinden waarom dit zo gebeurd. Weet jij het wel dan hoor ik het graag.

Vanwege de storm die nog steeds behoorlijk waait kiezen we ervoor de 95 te nemen ipv de 1. Dat blijkt niet zo’n beste keuze. Het eerste stuk is verhard maar daarna is een heel groot gedeelte onverhard. We rijden hier over de bergen ipv van er omheen. Het uitzicht is wederom fantastisch.

Plots rijden we een waterval voorbij. We stoppen, rijden terug en stappen even uit. Dit is wel een heel mooi exemplaar ook al is ie een beetje verstopt tussen de bomen.

Als we weer op de verharde weg komen pakken we gauw genoeg de afslag richting Seydisfjordur waar we de nacht door gaan brengen. Het wordt misschien een beetje flauw maar ook hier is het uitzicht weer prachtig. Deze keer rijden we tussen besneeuwde bergen, dat hebben we nog niet gehad.

Hier stormt het weer behoorlijk, borden langs de weg geven windkracht 9 aan. Voor ons rijdt een man op een motor die even later van zijn motor geblazen wordt. We stoppen om de goede man even te helpen zijn motor overeind te krijgen zodat ie weer verder kan. Onverantwoord als je het mij vraagt.

Ook hier staat in de middle of nowhere een kunstwerk langs de weg. Een aantal gekleurde kubussen die de lokale bevolking en hun relatie met de lange, donkere winters vertegenwoordigen.

Hufufoss

Vlak voordat we Seydisfjordur binnenrijden zie ik in de spiegel een waterval. Je ziet er tientallen per dag maar dit lijkt we een mooie. En vlak langs de weg dus we stoppen even voor een fotomomentje. Het blijkt de Hufufoss te zijn. Ik vind het een hele mooie, zeker met de besneeuwde bergen op de achtergrond.

Seydisfjordur

Dan komen we eindelijk aan op de camping in Seydisfjordur. Er is niemand aanwezig bij de receptie dus we parkeren de camper gewoon maar ergens op het terrein.

We lopen het leuke stadje in. Hier vertrekt de veerboot naar Denemarken en naar de Faeröer Eilanden. We lopen over het regenboogpad naar het schattige kerkje en langs het bijzondere politiebureau.

In de gezamenlijke ruimte van de camping maak ik een pasta met kaassaus (niet lekker) en bespreken we de plannen voor morgen. Het belooft weer een mooie dag te worden.

Meer reisverslagen uit IJsland lezen?

⬅️ Reisverslag IJsland dag 6 van 11 – van Vik naar Höfn
➡️ Reisverslag IJsland dag 8 van 11 – van Seydisfordur naar Myvatn

Reisverslag van dag 7 van 11 van onze rondreis met een camper door IJsland - van Hofn naar Seydisfjordur.