Reisverslag IJsland dag 9 van 11 – van Myvatn naar Saeberg

Tijdens onze reis door IJsland maak ik elke dag een reisverslag. Dit is het reisverslag van de negende dag in IJsland van onze roadtrip van 11 dagen. Van Myvatn naar Saeberg.

Roadtrip IJsland dag 9 van 11

Vrijdag 26 mei

We zijn al vroeg wakker en rijden om 7.30 uur al van de camping af. We rijden een rondje om het meer van Myvatn en om 8.15 uur staan we al bij de Godafoss, de waterval van God. Een hele mooie waterval die zeker in mijn top 5 terecht komt. Tenminste, van wat we tot nu toe hebben gezien.

Toltunnel

De kortste route naar de volgende stop gaat door een toltunnel maar die omzeilen we. Het kost maar 10 minuten meer om er omheen te rijden, het scheelt ons tol en we hebben mooiere uitzichten onderweg.

We nemen alvast een pilletje tegen zeeziekte voor de walvissafari later vandaag. Geen zin om de walvissen te missen omdat ik kotsend over de reling hang.

Kersthuis

Hoe leuk is dit? Een kersthuis in IJsland. Even wat anders dat al die natuurpracht. Het kersthuis staat in de buurt van Akureyri. Je kunt er door de tuin lopen waar ook huisjes voor de elfjes gebouwd zijn. Inclusief kerk. In het kersthuis zelf zit een winkel die allerlei kerstartikelen verkoopt. Helaas is de winkel nog niet open als wij er zijn maar ook zonder dat is het een hele leuke plek voor een korte stop.

Walvissafari Hauganes

Met een traditionele IJslandse boot van Whale Watching Hauganes gaan we het fjord in op zoek naar walvissen. Maar eerst hijsen we onszelf in een megagroot pak. Dat beschermt ons niet alleen tegen de kou maar mochten we overboord slaan, wat niet te hopen is natuurlijk, dan blijven we er ook in drijven.

Vol verwachting turen we over het water totdat we wat zien. Het duurt niet lang of de eerste walvis is gesignaleerd. Het is een bultrug. Met enige regelmaat laat ie zijn rug zien maar wij willen de staart.

Tijd voor warme chocomel. Heel stom, maar iedereen is steeds gefocust op een walvis en nou is warme chocomel met zelfgebakken kaneelkoek ineens belangrijker.

We varen nog een stukje verder maar er gebeurt vrij weinig. Gids Julia besluit haar laatste troef uit te spelen. Volgens haar laat de walvis altijd zijn staart zien als ze een bepaald liedje draait. En al snel klinkt ‘My heart will go on’ uit de Titanic door de speakers.

En jawel hoor, even later komt de bultrug boven en duikt diep het water in zodat we zijn staart goed kunnen zien. Een geweldig einde van de boottocht.

De pilletjes tegen zeeziekte hebben hun werk goed gedaan. Hoewel de zee heel rustig was en ik misschien zonder pilletjes ook nergens last van gehad zou hebben. We zullen het nooit weten.

Lees ook: Walvissen spotten in IJsland: de beste plek en de beste tijd.

Hauganes hottubs

Koud en nat komen we terug aan wal. Ik verwissel het warme pak voor mijn badpak en stap in een van de naastgelegen hottubs. Wat is dit toch fijn. En het uitzicht is geweldig.

Sigljufjördur

Langs de kust rijden we door naar het uiterste noorden. Inmiddels is het behoorlijk gaan regenen maar gelukkig zitten wij droog. We stoppen even in Sigljufjördur waar we bij een tankstation wat eten. Het eten bij de tankstations is hier uitermate prima en echt wel te vergelijken met een restaurant bij ons.

Sigljufjördur is het stadje waar de Netflix-serie Trapped is opgenomen. We lopen er wat rond maar Andri of Hinrika komen we niet tegen.

Saeberg

Het regent steeds harder en ook de wind waait weer behoorlijk. Het landschap is niet erg bijzonder. We besluiten niet meer te stoppen maar door te rijden naar de camping van vanavond. Het is mooi geweest voor vandaag. We zijn moe. Morgen weer een dag.

Meer reisverslagen uit IJsland lezen?

⬅️ Reisverslag IJsland dag 8 van 11 – van Seydisfjordur naar Myvatn

➡️ Reisverslag IJsland dag 10 van 11 – van Saeberg naar Selfoss

Reisverslag rondreis IJsland dag 9 van 11 - van Myvatn naar Saeberg.