Reisverslag IJsland dag 5 van 11 – van Heimaey naar Vik

Tijdens onze reis door IJsland maak ik elke dag een reisverslag. Dit is het reisverslag van de vijfde dag in IJsland van onze roadtrip van 11 dagen. Van Heimaey, een van de Westmaneilanden, naar Vik.

Roadtrip IJsland dag 5 van 11

Maandag 22 mei

Als ik tijdens het ontbijt mijn e-mail check zie ik wederom een e-mail van de ferrymaatschappij. Ojee. Onze overtocht, die gepland staat voor 9.30 uur gaat niet door. Die van 7.00 uur vertrekt wel. Daar hebben we weinig aan aangezien het nu 8 uur is.

We rijden naar de haven om te informeren wanneer we mogelijk van het eiland af kunnen. Volgens de vriendelijke dame zouden we om 17.00 uur de oversteek kunnen maken. Naar welke haven is nog niet bekend. Maakt ons niet uit, als we hier maar weg zijn. Het is hier prachtig hoor, daar niet van, maar we hebben nog meer te doen deze vakantie. Vanmiddag om 15.00 uur horen we meer.

Veerboot Landeyahofn Heimaey

Terug naar de camping dan maar en reisplannen aanpassen. Het is balen maar we kunnen er niks aan doen. Achteraf gezien hadden we de oversteek misschien niet moeten maken. Maar dat is achteraf. En we hadden al het moois hier ook niet willen missen.

Terwijl Patrick terug het bed induikt schrijf ik verder aan de reisverslagen. Daar heb ik nu alle tijd voor en in de gezamenlijke ruimte is het prima zitten. Als ik alles weer bijgewerkt heb zet ik Netflix aan. Zo’n gedwongen rustdag is nog niet zo verkeerd.

Leestip 💚  Ontdek de Westmaneilanden, het best bewaarde geheim van IJsland.

Ik krijg de ene na de andere melding op mijn telefoon: storm hier, storm daar. We volgen het nauwgezet. Als we vandaag van het eiland af kunnen dan kunnen we de ergste stormen voorblijven. Daar hopen we op want nog meer oponthoud willen we voorkomen. Als dat betekent dat we een aantal geplande stops moeten schrappen dan is dat maar zo.

Papegaaiduikers

We gaan nog maar eens op zoek naar papegaaiduikers. Gisteren konden we de vogelhut niet vinden maar nu hebben we meer geluk. Je kunt ‘m van de weg al zien liggen, gisteren niet echt goed opgelet waarschijnlijk.

Er vliegt vanalles rond maar geen papegaaiduiker. Totdat Patrick er ineens een ziet vliegen die aan land komt. Ik probeer ‘m te pakken te krijgen met de camera maar dat valt niet mee. Hij zit best ver weg en het waait nogal waardoor ik de camera niet goed stil kan houden. Maar ik heb ‘m!

We blijven nog een tijdje hangen maar veel valt er niet meer te zien. Waarschijnlijk zijn ze de zee op om te vissen.

Papegaaiduikers(puffins) op de Westmaneilanden.

Wandelen

Met de camper rijden we nog wat rond en stoppen ergens voor een mooie wandeling. Het zonnetje schijnt en de wind lijkt wat te zijn gaan liggen. Dat is gunstig.

In de verte zien we een heuveltje met kruizen erop. Zou het een kerkhof zijn? Wel een rare plek. Als we dichterbij komen lijken het inderdaad graven te zijn, niet van mensen maar van honden.

Wandelen op de Westmaneilanden.

Restaurant Gott

Gisteravond zijn we niet uit eten geweest dus doen we het nu. Ik had goede recensies gelezen over restaurant Gott. Patrick bestelt een wrap met pittige kip en ik bao buns met spek. Allebei heel kleurrijk en erg lekker! En voor IJslandse begrippen erg betaalbaar, ongeveer €20 per gerecht.

Inmiddels weten we dat er om 17.00 uur een ferry vaart, alleen is nog niet bekend waarnaartoe. Later horen we dat ie de kortste route neemt. De route die wij oorspronkelijk geboekt hebben. Joehoe! Dat scheelt een hoop tijd.

Lekker eten bij Gott, het beste restaurant op de Westmaneilanden.

Seljalandsfoss, Gljubrafrui en Skogafoss

Als we weer aan land zijn rijden we naar drie watervallen. Eigenlijk vier maar bij de vierde moeten betalen en daar hebben we geen zin. We hebben tenslotte al drie prachtige watervallen gezien.

De Seljalandsfoss is de eerste van de drie. Van voren indrukwekkend maar je kunt er ook achter door lopen en dat vind ik nog veel indrukwekkender.

Leestip 💚 Mijn favoriete watervallen in IJsland.

Zo’n 600 meter verderop klim en klauter ik door een grotachtig iets om bij de mooiste waterval uit te komen die ik ooit heb gezien: de Gljubrafrui.

We pakken de auto weer om een stukje verder te stoppen bij waterval nummer drie van vandaag: de Skogafoss. Ook mooi, maar minder dan de vorige twee.

De mooiste watervallen in het zuiden van IJsland.

Dyrholaey en Reynisfjara Beach

De volgende plek op ons lijstje is het Dyrholaey Viewpoint. Hier schijn je mooi uitzicht te hebben op bijzondere rotsformaties én hier zou een kolonie papegaaiduikers moeten zitten.

We weten het niet want vlak voordat we er zijn staat er een bord met de mededeling dat de plek is afgesloten vanwege het broedseizoen van de vogels. Dat bord hadden ze wel aan het begin van de weg neer kunnen zetten.

Door naar Reynisfjara Beach, het strand met het zwarte zand en de basalten kolommen. Er wordt gewaarschuwd niet te dicht bij het water te komen vanwege de hoge golven. En hoog zijn ze! In de verte zien we nog een paar papegaaiduikers maar verder kan deze plek mij niet echt bekoren.

Heimaey-ijsland

Vik Campsite

Deze nacht parkeren we de camper op het terrein van Vik Campsite. Hier zijn we niet de enige. Je kunt wel merken dat we op een meer toeristischere plek zijn dan gisteren.

Inmiddels krijgen we van alle kanten meldingen over de storm die eraan zit te komen. Pushberichten uit de verschillende weer-apps, mail van de campingverhuurder en ook op Facebook worden we erop geattendeerd. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en dus passen we onze planning voor morgen aan. We willen zo snel mogelijk richting het oosten, weg van de wind en op naar de zon.

Meer reisverslagen uit IJsland lezen?

⬅️ Reisverslag IJsland dag 4 van 11 – van Fludir naar Heimaey

➡️ Reisverslag IJsland dag 6 van 11 – van Vik naar Höfn

Reisverslag van onze roadtrip met de camper in IJsland (dag 5 van 11 - van Heimaey naar Vik)