Reisverslag IJsland dag 11 van 11 – van Selfoss naar Keflavik

Tijdens onze reis door IJsland maak ik elke dag een reisverslag. Dit is het reisverslag van de elfde en laatste dag van onze roadtrip in IJsland. Van Selfoss naar Keflavik.

Reisverslag IJsland dag 11 van 11

Zondag 28 mei dag 11 van 11

Laatste dag alweer vandaag. En wat voor een. Was het gisteren heerlijk weer met veel zon, vandaag is een grauwe dag met veel regen. Toch maken we er het beste van en gaan we het schiereiland Reykjanes verkennen.

Arnaker Cave

Mijn planning is al net zo slecht als het weer. De Arnaker Cave is namelijk permanent gesloten. Ik heb ontzettend veel uren in de voorbereiding van deze reis zitten en nu staan we toch aan de spreekwoordelijke gesloten deur. Jammer.

Strandakirkja

Bij de tweede stop hebben we meer geluk. Wat een schattig kerkje! Je ziet veel van deze kleine kerkjes in IJsland. Allemaal even leuk om te zien.

In de tuin achter het kerkje staat een rijtje minihuisjes. Zouden er elfjes wonen?

Eldborg kraters

We rijden de kraters voorbij. Het zicht is zo slecht dat het weinig zin heeft om hier te gaan kijken.

Seltun

Wel stoppen we bij Seltun, een geothermisch gebied. Maar ook hier komen we van een koude kermis thuis want een groot deel is afgesloten.

Kleifervatn

De mist wordt steeds erger en samen met de regen zorgt dat niet voor de mooiste uitzichten. Toch stoppen we even bij Kleifervatn. Je ziet het meer bijna niet maar het landschap er omheen is heel bijzonder.

Fagradalsfjall vulkaan

De Fagradalsfjall vulkaan barstte in 2021 voor het laatst uit. Je kunt er mooi wandelen tussen de nog warme lava. We hebben het niet gedaan vanwege de harde regen en mist.

Café Bryggjan

Als we Grindavik binnenrijden besluiten we een hapje te gaan eten in de hoop dat het weer na het eten wat opgeklaard is.

Ik neem een kreeftensoep vanwege de goeie recensies (en stiekem ook vanwege de free refill). De soep smaakt prima maar die in Reykjavik was toch wel lekkerder. Als free refill neem ik stiekem lamssoep. Dat had ik beter niet kunnen doen, niet te vreten is veel gezegd maar echt lekker vind ik ‘m niet.

Helaas is het weer nog steeds bagger als we weer buiten komen.

Brimketill lava rock pool

We nemen een kijkje bij de Brimketill lava rock pool maar dat stelt niet heel veel voor. En door.

Gunnuhver hotsprings

We ruiken al dat we in de buurt zijn van de Gunnuhver hotsprings. Er hangt hier een behoorlijke zwavellucht. Ik hou van alle hotsprings hier in IJsland naar deze is me iets té heet (lees: 100 graden).

Bridge between continents

Als we bij deze bijzondere brug aankomen stopt er net een touringcar vol toeristen. We wachten even in de camper tot ze weg zijn. Op deze plek liggen twee tectonische platen, de Amerikaanse en de Euraziatische, die langzaam uit elkaar schuiven.

Inmiddels is er een 15 meter diepe kloof ontstaan waarover een brug gebouwd is. Je loopt dus in feite zo van Europa naar Amerika, en andersom.

Hvalsneskirkja

Och, waarom ook niet. We doen gewoon nog een kerkje. Deze keer een zwart exemplaar met een kleurrijk torentje.

Camping

Alle bezienswaardigheden op het schiereiland zijn inmiddels afgevinkt. Tijd om op zoek te gaan naar een camping voor de nacht. We hebben twee opties en gaan bij allebei even kijken.

De eerste, in Sandgerdi, vinden we wel oké maar niet geweldig. Op naar de tweede, een minuut of 10 verderop, in Gardur. Dat vinden we helemaal niks. Een paar honderd kronen duurder en alleen maar een wc. Geen douche, plek om te koken of af te wassen. Helemaal niks. Terug naar de eerste dus.

We zitten hier vlakbij het vliegveld vanwaar we morgenvroeg weer richting Nederland vliegen. We wilden vanavond eigenlijk uit eten gaan maar omdat we onze plek op de camping niet kwijt willen raken blijven we staan en koken we zelf. We hebben nog wel een en ander in de koelkast.

Na het eten pakken we onze koffers in en vegen we een keer door de camper. Samen met dit huisje op wielen hebben we 11 fantastische dagen gehad in IJsland. Op naar de volgende reis!

⬅️ Reisverslag dag 10 van 11 – van Saeberg naar Selfoss

Reisverslag van de elfde dag van onze rondreis door IJsland - van Selfoss naar Keflavik.