Het leed dat jetlag heet

Mijn eerste jetlag had ik toen ik na een reis van zo’n 36 uur aankwam in Sydney, Australië. Eerlijk gezegd wist ik helemaal niet wat een jetlag precies was. Destijds, we praten over een jaar of 18 geleden, hadden we nog geen Google, dus wat we wisten hadden we van horen zeggen of uit de boeken. Wat is het tegenwoordig dan toch allemaal makkelijk. Maar goed. Ik kwam ‘s ochtends rond zeven uur aan in Sydney. Ik was kapot, wat niet gek is natuurlijk na zo’n lange reis, dus ik besloot even te gaan slapen. Dat even werd toch wat langer. Om een uur of een werd ik wakker. Met als gevolg dat ik ‘s avonds niet kon slapen. Oeps…

Iedereen die wel eens ver weg geweest is heeft vast en zeker last gehad van een jetlag. Maar wat is en jetlag nou eigenlijk? Je lichaam is gewend aan de 24-uurs routine waarin je leeft. Doordat je tijdsgrenzen over gaat raakt je lichaam van slag. En dat zorgt voor een gevoel van moeheid en desoriëntatie. Een jetlag is meestal het ergste als je naar het oosten reist omdat je dan uren van je dag verliest doordat het in oosten later is.

Met deze vijf tips heb je minder last van een jetlag:

#1 Pas je slaapritme aan
Een jetlag is afhankelijk van de richting waarin je vliegt. Ga een paar dagen voordat je vertrekt wat eerder naar bed als je naar het oosten gaat, en wat later als je naar het westen gaat. Je lichaam raakt dan alvast aan het nieuwe ritme gewend.

#2 Plan een stopover
Om een lange reis te onderbreken en je lichaam te laten wennen aan de nieuwe tijdzone kun je een stopover plannen. Zo onderbreek ik mijn reis naar Thailand later dit jaar met een stopover in Dubai.

#3 Drink water
Water drinken tijdens je vlucht zorgt voor een goede hydratie en dat helpt weer een jetlag te verminderen. Drink geen koffie of alcohol, dat hydrateert juist niet.

#4 Ga naar buiten
Probeer na aankomst op je bestemming zoveel mogelijk ochtendlicht te pakken als je naar het westen reist. Als je naar het oosten reist is de namiddagzon ideaal.

#5 Pak de ‘ankerslaap’
Probeer de eerste nacht na aankomst minimaal vier uurtjes te slapen. Deze ‘ankerslaap’ is van vitaal belang voor aanpassing in een nieuwe tijdzone. Doe tussendoor korte dutjes om verloren slaap in te halen.

Heb jij nog een tip om een jetlag tegen te gaan? Laat hem dan hieronder achter in de reacties.

Pin voor later:

5 tips tegen een jetlag - www.worldwife.nl

Share: