De nachttrein naar Oostenrijk: mijn ervaring en tips

Reizen met de trein is populair. Reizen met de trein is duurzaam. Reizen met de trein is leuk. Ik reis graag met de trein. In Nederland, maar zeker ook daarbuiten. Deze keer reserveerde ik een plek in de Nightjet, de nachttrein van de Oostenrijkse ÖBB die rijdt tussen Nederland en Oostenrijk. Lees snel verder voor mijn ervaring (en tips) met de nachttrein naar Oostenrijk.

Met de nachttrein naar Oostenrijk

De nachttrein naar Oostenrijk vertrekt vanaf Amsterdam Centraal maar je kunt ook instappen in Utrecht of Arnhem. Of in Düsseldorf als je dicht bij de Duitse grens woont. Ik kies ervoor om in Utrecht op te stappen.

Nightjet Slaaptrein Nachttrein Europa

Vanuit Helmond trein ik in een uurtje naar Utrecht waar ik ruim op tijd aanwezig ben. Echt nodig is dat niet want je hebt geen bagage- of paspoortcontrole zoals op een vliegveld. Dit is een van de voordelen van reizen met de trein. Een ander voordeel is dat je niet extra hoeft te betalen voor je bagage.

Mijn trein vertrekt om 20.03 uur en op het perron staat precies aangegeven waar ik in moet stappen. Ik heb een 4-persoons ligrijtuig geboekt voor alleen vrouwen. Mijn coupé bevindt zich in wagon nummer 250 en dat betekent instappen bij vak K. Ook staat er aangegeven of je op het A- of B-gedeelte van het perron moet zijn. Afhankelijk of je met de nachttrein naar Wenen of met de nachttrein naar Innsbruck gaat.

Indeling van de Nightjet naar Oostenrijk.

Naast de deur van elke coupé staan de nummers van de bedden aangegeven waardoor ik makkelijk het bed vind dat ik gereserveerd heb. Er liggen een kussen, laken en deken klaar om van de zitbank een bed te maken.

Als we zijn vertrokken blijk ik de coupé voor mij alleen te hebben. Ook in Arnhem komt er niemand bij. Als ik me aan het installeren ben komt er een conducteur langs om mijn ticket te controleren. Let op: je moet je ticket op papier meenemen. De conducteur neemt het ticket mee omdat dat later aan de grens gecontroleerd wordt.

Ligrijtuig in de nachttrein (Nightjet) naar Oostenrijk.

Er is geen wifi aan boord dus download je favoriete Netflix-serie voordat je gaat. In de coupés in de ligrijtuigen zijn twee stopcontacten aanwezig, beide bij de onderste bedden. Ook zijn er stopcontacten op de gang en op de wc maar ik raad je aan een powerbank mee te nemen als je met de nachttrein naar Oostenrijk gaat. Of een benedenbed te boeken.

Ik heb zelf wat te eten en te drinken meegenomen maar je kunt ook in de trein van alles krijgen. Sowieso zijn een flesje water en een eenvoudig ontbijt bij de prijs inbegrepen.

Menukaart in de Nightjet.

Zoals ik al zei boekte ik een 4-persoons vrouwencoupé. Je kunt ook coupés voor je hele gezin boeken, als soloreiziger met 5 anderen in een 6-persoons coupé slapen of je kunt voor een slaapstoel kiezen. Dat laatste is voor mij geen optie. De rit van Utrecht naar Wells duurt 11 uur en 11 minuten (een mooie tijd voor een carnavalsbeest als ik :) Volgende keer ga ik op 11 november, dan is het plaatje helemaal compleet) en dan heb ik liever een bed dan een stoel die alleen maar een beetje achterover kan. Aan de andere kant, als ik naar Azië vlieg zit ik ook zolang in een vliegtuigstoel.

Lees ook: Met de trein van Boedapest naar Ljubljana.

De ruimte in de coupé is erg beperkt. Mijn coupé is een damescoupé voor vier vrouwen maar in de andere coupés, die even groot zijn, slapen soms wel zes mensen. Dan is het echt wel krap. Je bagage kun je kwijt onder het onderste bed (als je koffer niet zo groot is als het mijne), of in het bagagerek boven het gangpad (als je koffer niet zo zwaar is als het mijne). Aan de wand naast het bed zit een opbergnetje waar je bijvoorbeeld je telefoon, bril of kunstgebit in kunt stoppen.

Zowel aan het begin als aan het einde van het rijtuig is een wc die je deelt met de andere reizigers die in hetzelfde rijtuig reizen. De meest luxe slaaprijtuigen hebben een eigen wc en zelfs een douche.

Lees ook: Stedentrip Berlijn met de trein.

Nadat ik er in Düsseldorf een rijtuiggenote bij krijg kletsen we wat over koetjes en kalfjes en blijkt maar weer eens hoe slecht mijn Duits is. Rond 22.30 uur bouwen we de banken om naar bedden, maken ze op en gaan we slapen. Oordopjes en een slaapmasker zijn aan te raden.

Met de nachttrein naar Oostenrijk: mijn ervaring.

Ik denk dat ik gauw genoeg in slaap gevallen ben want ik heb niet gemerkt dat er nog twee vrouwen bijgekomen zijn. Gedurende de nacht word ik een aantal keer wakker. Omdat de trein stopt of omdat ik niet lekker lig. Zo’n omgebouwde bank ligt namelijk best hard. Om 6 uur word ik voor de laatste keer wakker en besluit ik wakker te blijven. Volgens planning komt om 6.45 uur mijn ontbijt. Dus ga ik me even opfrissen en aankleden in de daarvoor bedoelde wasruimte in het rijtuig.

Het ontbijt blijft langer weg dan gepland dus ga ik eens op onderzoek uit. Als ik de servicemedewerker vind vertelt ie me dat we ruim een uur vertraging hebben. Het ontbijt komt pas na de grensovergang bij Passau. Eventjes geduld nog dus.

Als we Passau gepasseerd zijn wordt het ontbijt bezorgd. Simpel, maar prima. Het bestaat uit een kop thee en 2 broodjes met jam. Boek je een plek in een slaaprijtuig dan kun je je ontbijt kiezen van de kaart.

In plaats van om 7.14 uur kom ik om 8.28 uur aan in Wels waar ik uitstap om vanuit hier verder te reizen naar Bad Hofgastein. Hier ga ik een aantal dagen wintersporten voordat ik de trein naar Salzburg pak voor een stedentrip.

Leestip: Perron Europa, een boek vol inspiratie én praktische tips voor een treinreis door Europa.

De reis met de Nightjet naar Oostenrijk is mij prima bevallen. Ondanks dat ik niet super goed geslapen heb vind ik de ervaring o zo leuk. Dit is reizen voor mij. Het steeds veranderende landschap aan me voorbij laten glijden werkt heerlijk ontspannend. Ik zou het zo weer doen. Al zou ik de volgende keer een plekje in een slaaprijtuig boeken. Dan lig je in een echt bed i.p.v. op een harde bank.

Wat kost de nachttrein naar Oostenrijk?

Het zal je niet verbazen maar de zitplaatsen zijn het goedkoopst. Je kunt dan al voor €29,90 met de nachttrein naar Oostenrijk. Hierbij is ontbijt niet inbegrepen. Ligrijtuigen (couchettes) zijn iets duurder (vanaf €49,90) en een bed in een slaaprijtuig boek je vanaf €89,90.

Reis je met een Interrail-pas door Europa en wil je gebruik maken van de Nightjet naar Oostenrijk dan betaal je een toeslag. Die toeslag is best hoog (scheelt maar €15 met een los treinkaartje) waardoor het misschien verstandig is om een regulier ticket te kopen. Of het moet zijn dat je die dag toch al als reisdag gebruikt. Dan heb je er een beetje voordeel van.

> Boek je ticket voor de nachttrein naar Oostenrijk bij ÖBB.

Share: