12-daagse Middellandse Zee cruise: onze route

Een cruise op de Middellandse Zee is iets wat je zeker een keer in je leven gedaan moet hebben. Ik koos ervoor om de westelijke Middellandse Zee te bevaren met de MSC Magnifica. Welke route we aflegden en hoe ik dat ervaren heb lees je in dit artikel.

Cruisen was niet echt iets wat bovenaan mijn bucketlist stond maar ooit wilde ik dat nog wel eens gaan doen. Ooit, als in later als ik groot ben. Want cruisen is iets voor oudere mensen toch? Niet dus. En cruisen is toch een chique bedoening? Ook niet. Maar cruisen is wel super duur of niet? Dat hoeft ook helemaal niet zo te zijn. Cruisen is voor jong en oud en kan tegenwoordig ook heel casual en budgetvriendelijk. Er is altijd wel een rederij die bij jouw wensen past.

Cruisen op de Middellandse Zee met de MSC Magnifica

Vanwege mijn gezondheidsissues kozen wij ervoor om te gaan cruisen. Rondreizen zonder zelf te hoeven reizen, dat is wel zo makkelijk. Één keer je koffer uitpakken en toch (bijna) elke dag ergens anders wakker worden sprak me wel aan. En dus gingen we op zoek naar een cruise. Man man man wat is er veel aanbod! Je kunt werkelijk alle kanten op als je wilt gaan cruisen. Ook al hadden wij besloten dat het de Middellandse Zee moest worden dan nog is het aanbod mega. Zoveel routes, zoveel rederijen, zoveel keuzes. Echt iets voor mij, #not.

Je wilt niet weten hoeveel routes ik bekeken heb maar uiteindelijk vond ik er een die perfect bij ons leek te passen. Omdat wij echte stedentrippers zijn kozen we voor een route van 12 dagen langs een aantal steden. Het schip maakte ons niet zoveel uit, daar hadden we toch nog geen ervaring mee. Ik ging echt voor de route, die vond ik belangrijker dan het schip. En de prijs natuurlijk, het moest wel binnen ons budget vallen.

itineraryMapUrl

Op het kaartje hierboven zie je welke route het geworden is. We vertrekken vanuit Barcelona. Om zeker op tijd daar te zijn, je wilt de boot niet missen tenslotte, vliegen we een aantal dagen eerder en blijven we een paar dagen in Tarragona. Hele fijn stad overigens. Ook leuk voor een stedentrip. In Tarragona pakken we de trein naar Barcelona om in te schepen.

Leestip 🧡 44 tips voor je eerste keer cruisen.

12-daagse Middellandse Zee cruise

In 12 dagen doen we 7 steden aan in 5 verschillende landen. Het schip waar we mee gaan varen is de MSC Magnifica.

Dag 1: inschepen in Barcelona

Om 15.00 uur moeten we inschepen. Dat betekent dat we van te voren nog wel wat kunnen doen in Barcelona. Ik ben al meerdere keren in Barcelona geweest dus hoef niet per se alle bezienswaardigheden meer af. Wat ik nog nooit gezien heb is een optreden van castellers. Dat zijn groepen mensen die samen menselijke torens bouwen. Een typische Catalaanse traditie. En laat er nou net een optreden zijn op de dag dat wij in Barcelona zijn.

We nemen een vroege trein in Tarragona, droppen onze bagage in een depot op het station en gaan op pad. Het duurt even voordat we op de plek van bestemming zijn omdat we eerst de bus hadden moeten nemen ipv de metro en vervolgens ook nog eens bij de verkeerde halte uitstappen. Daar baal ik ontzettend van want dit is precies de reden waarom we gaan cruisen. Mijn hersen weten even niet meer hoe ze moeten plannen en organiseren. Daar krijgen ze kortsluiting van.

Castellers aan het werk in Barcelona.

Maar goed, we zijn er precies op tijd. Het is geweldig om de castellers aan het werk te zien. Volwassenen vormen de onderste lagen van de toren en dan klimt er een kind helemaal naar boven. Mooi! Bekijk vooral de video die ik maakte van de castellers in Barcelona.

We pakken de metro terug naar het treinstation waar we onze bagage weer ophalen en de metro pakken naar het einde van de Ramblas. Vanaf hier rijden er bussen naar de cruiseterminal. Het inschepen gaat vrij vlot en als we bij onze hut aankomen staat mijn koffer al bij de deur. Dat van vriendlief hebben we later bij de receptie op moeten halen omdat daar het label vanaf was gevallen en men dus niet wist waar het naartoe moest.

Leestip 🧡 Cruisen met de MSC Magnifica.

Het eerste wat we doen is zoeken naar het buffetrestaurant om te eten. Vervolgens gaan we achter op het dek zitten om te zien hoe we de haven van Barcelona uitvaren. ‘s Avonds genieten we van een fantastisch optreden in het theater. De eerste indruk van het schip is dikke prima!

Dag 2: op zee

Vandaag zijn we een volle dag op zee. Dat betekent dat we meer dan genoeg tijd hebben om het schip te verkennen. Maar eerst ga ik een les aerobics volgen. Er is ontzettend veel te zien en te doen aan boord. We schuiven aan bij een kookdemonstratie en ik ga voor een gezichtsbehandeling naar de spa. Als we genoeg gezien hebben nemen we een duik in het zwembad. Vandaag eten we in het a la carte restaurant en ook gaan we weer naar het theater. In ons mooiste kleedje want het is elegant night vanavond.

Dress code cruise MSC

Dag 3: Casablanca

Om 9.00 uur komen we aan in Casablanca, Marokko. We hebben hier tot 21.00 uur de tijd om rond te kijken. We hebben geen excursie geboekt maar gaan op eigen gelegenheid op pad. Even buiten de het havengebied houden we een taxichauffeur aan die ons de bezienswaardigheden van Casablanca laat zien. Een gezellige dag die we afsluiten met een lekkere cocktail.

Leestip 🧡 Wat te doen in Casablanca.

Hassan II Moskee Casablanca

Dag 4: op zee

Wederom gaan we op ontdekking op het schip want we hebben nog lang niet alles gezien. We lopen regelmatig verkeerd en stappen op het verkeerde dek uit. Stuurboord, bakboord, alles halen we door elkaar. Maar wat maakt het uit?

De middag brengen we weer door aan het zwembad. Ondanks dat er duizenden mensen aan boord zijn is het hier helemaal niet zo druk. We genieten van het warme weer, een goed boek, de lekkere cocktails en elkaars gezelschap. Dat cruisen bevalt me tot nu toe prima.

Tips voor cruisen op de Middellandse Zee, het Caribisch gebied of waar dat ook.

Dag 5: Santa Cruz de Tenerife

Vroeg uit de veren want we meren al om 8.00 uur aan in Santa Cruz de Tenerife, hoofdstad van Tenerife. Omdat ik zoveel mogelijk uit mijn dag wil halen heb ik me goed voorbereidt en thuis al een stadswandeling uitgezet. We gaan van boord zodra dat kan en wandelen in een minuut of 20 naar het centrum, waar het nog lekker rustig is. We lopen langs de hoogtepunten van de stad voordat we weer teruggaan naar het schip.

Als we wegvaren uit de haven zwemmen er een paar dolfijnen met ons mee. Hoe leuk!

Leestip 🧡 Een stadswandeling in Santa Cruz de Tenerife.

Auditorio de Tenerife, gemaakt door Santiago Calatrava.

Dag 6: Funchal

Aangekomen in Funchal op Madeira nemen we een taxi die ons naar het centrum brengt. Hier pakken we de kabelbaan naar boven om vervolgens met een toboggan naar beneden te gaan. Een toboggan is een soort rieten slee die door de, soms vrij smalle, straten van Funchal geduwd wordt door twee mannen met een strohoed. Een superleuke ervaring en iets wat je zeker moet doen in Funchal.

Funchal blijkt echt een hele leuke stad met sfeervolle straatjes, mooie parken, een kleurrijke markt en natuurlijk Christiano Ronaldo, die ik toch maar mooi even bij zijn ballen gepakt heb. Als we wegvaren zien we ook hier weer een aantal dolfijnen en orka’s vlakbij het schip.

Leestip 🧡 De leukste dingen om te doen in Funchal.

Een must-do in Funchal: een ritje met een rieten slee (toboggan).

Dag 7: op zee

Vandaag hebben we weer rustdag en daar maken we optimaal gebruik van. We doen niks anders dan aan het zwembad liggen en eten en drinken. Heerlijk.

Dag 8: Malaga

In Malaga kiezen we ervoor ons met een shuttlebus van MSC naar het centrum te laten brengen in plaats van te voet te gaan. Het is namelijk een half uur lopen en daar hebben we vandaag geen zin in. We slenteren door de smalle straatjes en mooie parken, we bezoeken het Alcazaba en ploffen neer bij een zogeheten chiringuito (strandtent). Hier doen we ons tegoed aan sangria en de lokale specialiteit: espetos. Espetos zijn sardientjes aan een spies die geroosterd worden boven het vuur op het strand. Erg lekker.

Dag 9: op zee

De laatste zeedag alweer. We slapen uit, ontbijten uitgebreid, winkelen wat, gaan naar een pastaproeverij en als vriendlief een dutje doet duik ik de sportschool in. ‘s Avonds eten we weer in het a la carte restaurant, gaan we naar het theater voor een verkorte voorstelling van Carmen (opera) en eindigen we met cocktails in de bar.

Dag 10: Marseille

Omdat er al drie grote cruiseschepen in de haven van Marseille liggen is er geen plek meer voor ons. En dus moeten wij een stuk verderop gaan liggen en worden we met tenders naar het centrum gebracht. We wandelen door de haven, pakken de metro naar Palais Longchamps, slenteren door de hippe wijk Le Panier met al zijn street art en beklimmen de Escaliers du Cours Julien. We doen een drankje op een schattig balkonnetje met uitzicht op de oude haven en dan is het alweer tijd om terug te gaan naar het schip.

Leestip 🧡 14x doen in Marseille.

De gekleurde trappen van Marseille, oftewel de escaliers du cours julien.

Dag 11: Genua

Om 8.30 uur zijn we al van boord en vijf minuten later staan we in het centrum van Genua waar we met een hele bijzondere lift naar het hoger gelegen gedeelte van de Italiaanse stad gaan. Hier wandelen we van uitzichtpunt naar uitzichtpunt voordat we met een andere lift weer naar beneden gaan. We bezoeken een aantal prachtige palazzo’s en pleinen, het geboortehuis van Columbus, de ruïne van Chiostro di Sant’Andrea en de mooiste kerk die ik ooit gezien heb. We proeven van een aantal lokale specialiteiten waaronder piesta, een klein broodje met pesto, pandolce, een soort cake met pruimen, en de lekkerste focaccia van Genua.

Leestip 🧡 een stadswandeling in Genua.

Street art in Genua

Dag 12: Barcelona

Rond de middag komen we aan in Barcelona waar we om 14.00 uur ontschepen. Omdat we de volgende dag pas terugvliegen hebben we een hotel geboekt vlakbij de Ramblas. Na het inchecken wandelen we wat door de omgeving maar we hebben niet veel zin meer. We halen wat te eten op Mercat La Boqueria dat we op onze hotelkamer opeten. Nog een nachtje slapen en dan moeten we alweer naar huis.

We hebben ontzettend genoten van deze cruise en ik weet zeker dat we dat vaker gaan doen. Ik vond het heerlijk om zelf niet te hoeven reizen en toch bijna elke dag ergens anders te zijn. Om niet na te hoeven denken waar we gaan eten maar gewoon maar aan hoef te schuiven en van de kaart te kiezen of met mijn bord langs het buffet te lopen. Om drinken te bestellen zonder af te hoeven rekenen. En o te genieten van prachtige shows in het theater.

Wat wel jammer is is dat je soms maar kort op een bestemming bent. Met een goede voorbereiding kun je toch wel heel veel zien. Ik had de dingen die ik wilde zien op kaarten gezet in Google Maps. Super handig! In het blog met tips voor het plannen van een stedentrip met Google Maps laat ik je stap voor stap zien hoe ik dat doe.

Update: Inmiddels is de volgende cruise geboekt! We gaan wederom met MSC op pad, deze keer met de Meraviglia. We vertrekken in New York en doen Cape Canaveral, Mexico en de Bahama’s aan. Daarover binnekort meer.