Reisverslag 3 dagen in New York

Voorafgaand aan onze Caribische cruise zijn we drie dagen in New York. Tijdens deze dagen wandelen we over de High Line en de Brooklyn Bridge en gaan we fietsen in Central Park. Wat we nog meer doen in New York lees je in dit reisverslag.

3 dagen in New York

Eigenlijk zijn het geen drie dagen, nog niet eens twee volle, maar omdat we er op maandag, dinsdag en woensdag zijn noem ik het drie dagen.

Dag 1: maandag 23-10-2023

Om 6.32 uur stappen we in de trein die ons naar Schiphol brengt, waar we anderhalf uur later bij de gate aankomen. Omdat we nog geen stoelen toegewezen hebben gekregen tijdens het inchecken meld ik me bij de balie. Hier wordt me verteld dat we moeten wachten tot onze namen omgeroepen worden.

Dat duurt en dat duurt dus ik ga nog maar eens even navraag doen. Niks aan de hand, we kunnen gewoon mee maar eerst moet iedereen die wel een stoel toegewezen gekregen heeft aan boord.

Als we dan eindelijk een boardingpass krijgen blijkt dat we niet bij elkaar zitten. Balen. Op de stoel die Patrick toegewezen heeft gekregen zit al iemand, en die iemand heeft hetzelfde stoelnummer op haar boardingpass staan. Hier klopt iets niet.

Na wat heen en weer geloop van een stewardess moet de dame vertrekken en kan Patrick gaan zitten. Zijn buurman blijkt alleen te reizen en die wil wel met mij van plaats ruilen. Zitten we toch nog naast elkaar.

Na een prima vlucht, die een uur korter duurt dan gepland, landen we op JFK Airport. Dat gewonnen uur leveren we weer in bij de paspoortcontrole waar we precies een uur in de rij staan voordat we aan de beurt zijn.

Omdat we alleen met handbagage reizen hoeven we niet op zoek naar koffers maar kunnen we meteen richting Airtrain.

Met de Airtrain reizen we in 10 minuten naar Jamaica Station. Een kaartje ($8,25) koop je niet voor het instappen maar als je uitgestapt bent. De omgekeerde wereld.

Airtrain New York

Vervolgens pakken we de metro richting hotel. Geen geweldig hotel maar wel netjes. En vlakbij de metro. Dat is hier wel handig.

Dan is het tijd om New York te gaan verkennen. We pakken de metro naar Manhattan. Eerste stop is het Empire State Building. Ook al is het een van de hoogste gebouwen in New York, het maakt op ons niet veel indruk.

We wandelen naar Madison Square Park waar we een paar eekhoorntjes rond zien rennen tussen een grote hoeveelheid duiven.

Onze innerlijke mens laat weer van zich horen net op het moment dat we voor de Shake Shack staan. Hier schijnen ze de lekkerste hamburgers van heel New York te verkopen. We sluiten aan in de (korte) rij en bestellen ieder een Shakeburger met friet. Goeie keuze! Zowel de hamburger als de friet zijn erg lekker.

Als de buikjes weer gevuld zijn lopen we via de Chelsea Market naar de High Line, een voormalige spoorlijn die omgetoverd is tot stadspark. Aan het einde van de High Line, of aan het begin afhankelijk van waar je begint, lopen we naar The Vessel.

Dit bijzondere kunstwerk opende in 2019 en sloot twee jaar later alweer vanwege een aantal zelfdodingen.

Volgende stop is Times Square. Het is inmiddels donker dus de vele schreeuwerige reclames zijn goed te zien. We lopen er wat rond, duiken her en der een winkel binnen en genieten van de straatartiesten die er hun ding doen. Van levende standbeelden tot acrobatische dansers.

We kopen wat souvenirs (kerstbal en borrelglaasje) en dan vinden we het wel mooi geweest. We pakken de metro richting hotel. Morgen weer een dag.

Leestip: 7 souvenirs die je liever niet mee naar huis neemt.

Dag 2: dinsdag 24-10-2023

We zijn allebei al vroeg wakker. Zal wel iets te maken hebben met het tijdsverschil. Het voordeel hiervan is dat we ook vroeg op pad kunnen. En dus staan we om 7.30 uur al in het Gantry Plaza State Park, aan de oever van de East River, waar we prachtig zicht hebben op de skyline van Manhattan.

De veerboot brengt ons van hier in een paar minuten naar Roosevelt Island, een klein eilandje tussen Manhattan en Long Island City. Op Roosevelt Island lopen we naar het verlaten en vervallen Smallpox Hospital. Dit was het eerste ziekenhuis in de Verenigde Staten waar mensen met pokken behandeld werden.

Vanaf Roosevelt Island pakken we de geinige kabelbaan (Roosevelt Island Tram) over het water naar Manhattan. Een kort, maar leuk ritje. Zo zie je toch net wat meer dan wanneer je met de metro gaat.

Eenmaal aan de overkant gaan we op zoek naar ontbijt. Dit vinden we bij Ess-a-bagel op 3rd Avenue. Het blijkt een populair tentje, gezien de lange wachtrij. Na een minuut of 20 zijn we aan de beurt. De meeste klanten nemen hun bagel mee maar wij eten ‘m op in de zaak. We hebben een bagel met roomkaas en zalm en eentje met omelet, bacon en kaas. Ze zijn al doormidden gesneden, alsof ze wisten dat wij gingen delen.

Tijd voor wat sightseeing. De eerste stop is St. Patricks Cathedral, een gotische kerk midden tussen de moderne wolkenkrabbers. Een bijzonder gezicht.

We lopen verder naar Rockefeller Center waar we, heel klef, een foto maken bij de ‘love’ letters. Jarenlang was het mijn droom om in de kerstperiode met mijn lief te schaatsen op Rockefeller Center. Nu staan we hier, nog geen kerst maar de schaatsbaan ligt er al, maar mijn lief wil niet schaatsen en mijn droom valt in duigen.

Dan is het tijd om onze gereserveerde fietsen op te gaan halen. We gaan namelijk fietsen in Central Park. Ondanks dat we de fietsen gereserveerd hebben staan we ruim een half uur in de rij voordat we aan de beurt zijn. Nadat we de fietsen met bijbehorend slot, helmen slaan we af, in handen hebben zetten we koers naar Central Park.

Wat een park! En wat een mensen! We fietsen Central Park helemaal rond en stappen af en toe af bij een bezienswaardigheid zoals Bethesda Terrace, het Loeb Boathouse, Alice in Wonderland, Belvedere Castle en Strawberry Fields. Na drie uurtjes leveren we de fietsen weer in.

Van fietsen krijg je honger. We hebben een paar opties, waaronder Ellen’s Stardust Diner. Vaak is het daar erg druk en staat er lange wachtrij. We hebben al twee wachtrijen gehad vandaag en ik heb geen zin in een derde. We besluiten er langs te lopen en dan zien we wel. En wat blijkt? Geen rij. Niks, niemand, nada. We stappen naar binnen en krijgen meteen een tafeltje toegewezen.

Ik vind het al meteen helemaal geweldig. Er staat een serveerster uit volle borst te zingen op de balustrade. Vervolgens levert ze haar microfoon in en vraagt ons wat we willen eten en drinken. Een andere ober heeft nu de microfoon in handen en zingt een andere musicalhit. En zo gaat het er de hele dag door. Oberen, zingen, oberen, zingen. In de hoop ooit op Broadway te staan.

Op naar minder leuke dingen. Naar de plek waar op 11 september 2001 twee vliegtuigen de Twin Towers binnen vlogen. Op deze plek, Ground Zero genoemd, vind je nu het 9/11 memorial. Een herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de aanslagen. Hier worden we toch wel even stil van. Al die namen die op de rand van het monument staan komen binnen, ook al ken je er niemand van. Bij sommige namen is een bloem gestoken. Deze mensen zouden dan eigenlijk vandaag hun verjaardag hebben moeten vieren. Een hele indrukwekkende plek.

Vlak naast het 9/11 memorial staat de Oculus. Een bijzonder bouwwerk dat een vogel voor moet stellen die uit de hand van een jongen wegvliegt. Ik zie het er niet in maar ik heb dan ook geen verstand van kunst. De Oculus is ontworpen door de beroemde architect Santigao Calatrava. Je kent ‘m misschien van La Ciudad de las Artes y las Ciencuas in Valencia, het Auditorio in Santa Cruz de Tenerife of van het treinstation Luik-Guillemins.

Boek hier je tickets voor het 9/11 Memorial en museum.

Weetje: in het dak zit een gat waar op 11 september precies om 10.28 uur de zon binnen schijnt. Dit is het tijdstip waarop het eerste vliegtuig een van de Twin Towers binnenvloog in 2001.

In de Oculus komen maar liefst 12 metrolijnen samen en je kunt er prima winkelen in een van de 100+ winkels. Dat laatste doen wij niet hier maar daarvoor gaan we naar Century 21, een grote outlet. Hier gaat dure merkkleding over de toonbank voor minder dan de helft. Patrick koopt er een shirtje en ik niks. Ik had gehoopt op een paar gave sneakers voor weinig. Hier heb ik speciaal ruimte voor vrij gehouden in mijn bagage, maar helaas.

We nemen de metro richting hotel en wandelen nog even naar het Gantry Plaza State Park. De plek waar we de dag ook zijn begonnen. Toen was de zon net op, nu is het donker en ziet de skyline van Manhattan er weer heel anders uit. Een mooie afsluiter van een mooie dag.

Dag 3: woensdag 25-10-2023

Het is alweer tijd om onze koffers te pakken en verder te gaan. Maar eerst gaan we met de metro naar Brooklyn. We stappen halverwege even uit op bij Katz Delicatessen hun wereldberoemde pastrami sandwich te halen. Aangekomen in Brooklyn gaan we eerst naar het bekende fotopunt in Washington Street waar je een mooi uitzicht hebt op de Manhattan Bridge.

Op een bankje bij Pebble Beach eten we ons meegebracht brood op. Erg lekker maar wel met een beetje teveel vlees, als je het mij vraagt.

We kunnen New York natuurlijk niet verlaten zonder over de Brooklyn Bridge te hebben gelopen en dus gaan we op zoek naar de trap die ons de brug op leidt. En dan staan we daar ineens zomaar op de iconische brug. Gaaf gevoel hoor! We maken er wat foto’s en lopen vervolgens naar de veerboot.

We pakken de veerboot van Brooklyn Dumbo naar Red Hook waar de MSC Meraviglia op ons ligt te wachten. Manhattan verdwijnt steeds verder uit het zicht en in de verte zien we het Vrijheidsbeeld staan.

We checken in voor een cruise van 12 dagen. Via Port Canaveral, Cozumel, Costa Maya, Ocean Cay en Nassau varen we weer terug naar New York. Kan niet wachten om weer terug te zijn in deze fantastische stad!

Leestip: reisverslag van onze cruise in de Caribbean dag 1 – vertrek vanuit New York.